Το πιάνο και ο Γιάννης Χρυσομάλλης είναι δύο έννοιες που μάθαμε ταυτόχρονα όσοι μεγαλώσαμε στις αρχές των 90s. Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια (14/11), η στήλη Lost & Found τον αποθεώνει γράφοντας όρθιο σε ένα πρωτοφανές standing (writing) ovation.
O Yanni με τη μακρά λεονταρίσια κόμη, τα λευκά μπλουζάκια, το μαύρο σακάκι και ΤΟ μουστάκι από τη μία, και οι κασέτες Racks Πετράκης Α.Ε. από την άλλη, είναι οι δύο πρώτες δυνατές μας μουσικολογικές αναφορές, εμάς των γεννημένων στα 80s.
Ήταν από την αρχή ο σπουδαιότερος πιανίστας που έχουμε γνωρίσει ποτέ κι ας μην είχαμε ακούσει δεύτερο πιανίστα. Ήταν Έλληνας -βασικό-, αυτοδίδακτος, φανταστικό προσόν στο μυαλό κάθε πατριώτη που πιστεύει ότι οι Έλληνες μπορούμε να τα καταφέρουμε και μόνοι μας και έκανε όντως διεθνή καριέρα. Πέρα από την πλάκα τον ξέρουν και οι πέτρες που ακούν New Age.
Ο Yanni αρνείται ότι παίζει New Age μουσική. Αυτός ξέρει καλύτερα. Αυτό που συλλάβαμε εμείς ως μουσική του Yanni ανά τις δεκαετίες είναι κάτι καθαρά συμβολικό. Οι χωρίς στίχους-καθαρά instrumental συνθέσεις του είναι κάτι σαν τα σπάνια γραμματόσημα. Σαν καρτ ποστάλ. Σαν την Ακρόπολη. Εκεί που έκανε το ιστορικό του live το 1993, το οποίο υπολογίζεται ότι έχουν δει αισίως μέχρι σήμερα μισό δισεκατομμύριο άνθρωποι.
Η βιντεοκασέτα ‘Yanni Live at The Acropolis’ πούλησε 750.000 και ο live δίσκος πάνω από 7.000.000 αντίτυπα σε περισσότερες από 65 χώρες συνολικά. Πόσοι Έλληνες μουσικοί έχουν τολμήσει να δουν αυτά τα νούμερα έστω και στον ύπνο τους;
Μιας και η μουσική του δεν ήταν ό,τι που εύπεπτο και εμπορικό για τα ποπ μουσικά media, ο Yanni, μετά την Ακρόπολη, έβγαλε τη λίστα με άλλα κραταιά ιστορικά μνημεία ή locations του πλανήτη και φρόντισε να κάνει συναυλίες κι εκεί. Σειρά λοιπόν πήραν το Ταζ Μαχάλ, το Κρεμλίνο, το ψηλότερο κτίριο του κόσμου, το Burj Khalifa στο Ντουμπάι. Στις αποσκευές του είχε δισκάρες όπως το ‘Revolution in Sound’, το ‘Dare to Dream’ και το κλασικό ‘Reflections of Passion’.
Ήταν από την αρχή ο σπουδαιότερος πιανίστας που έχουμε γνωρίσει ποτέ κι ας μην είχαμε ακούσει δεύτερο πιανίστα
Ο Yanni που άφησε την Ελλάδα για να σπουδάσει ψυχολογία στις Η.Π.Α. το 1972 άρχισε να εξοντώνεται από την ξέφρενη πορεία του στα 90s και το 1998 άφησε το αμερικάνικο όνειρο και γύρισε στις παραδόσεις της Καλαμάτας, όπου έμεινε τρεις μήνες με τους γονείς του. Μετά, ταξίδεψε στον κόσμο. Ήταν η ίδια περίοδος που χώρισε με την Linda Evans.
Εκεί μιλάγαμε για έρωτα μεγάλο. Η κατά 12 χρόνια μεγαλύτερή του θρυλική Αμερικανίδα ηθοποιός έχει δηλώσει στην αυτοβιογραφία της “Recipes for Life: My Memories” ότι ήξερε ότι είναι ερωτευμένη με τον Yanni από την πρώτη στιγμή που τον είδε. ‘Ηταν το πιο σοκαρισμένο γεια που είπα ποτέ στη ζωή μου’, δηλώνει το κορίτσι (λέμε και κάνα χωρατό) από τη Δυναστεία. Το φλογερό τους πάθος (συνεχίζουμε με τα χωρατά) ξεκίνησε το 1989 και κράτησε σχεδόν μια δεκαετία.
Από το 1998 και για δύο χρόνια, ο Yanni δεν μιλούσε σε άνθρωπο, ή τουλάχιστον σε δημοσιογράφο. Το πρώτο του στούντιο άλμπουμ μετά από 7 χρόνια, το ‘If I Could Tell You’ απέδειξε πόσο ριζωμένος στις καρδιές του κοινού του ήταν ο Yanni, ο Γιάννης ντε, αφού ήδη από την πρώτη εβδομάδα, εξαφανίστηκαν 55.000 αντίτυπα.
Ο Yanni άρχισε να εξοντώνεται από την ξέφρενη πορεία του και το 1998 γύρισε στην Καλαμάτα, όπου έμεινε τρεις μήνες με τους γονείς του
Στο ‘Ethinicity’ του 2003, ο Yanni χώρεσε πολλές από τις multi-culti μουσικές του επιρροές από τα ταξίδια του σε όλο τον κόσμο, ενώ έκανε το three-peat από το 2009 μέχρι το 2011 με τα ‘Yanni Voices’, ‘Yanni Mexicanisimo’, ‘Truth of Touch’ αντίστοιχα.
Μπορεί ο μεγάλος πιανίστας και συνθέτης να έχει αποτάξει τον όρο New Age από τη μουσική του, αλλά το Billboard έχει βαρεθεί να βάζει τους δίσκους του στην κορυφή της ομώνυμης κατηγορίας, εδώ και 20 χρόνια. Για του λόγου το αληθές, το ‘Truth of Touch’ του 2011 ήταν ο το best-seller New Age άλμπουμ της χρονιάς.
Στις τελευταίες του κυκλοφορίες του Yanni βρίσκεται το live του El Morro στο Πουέρτο Ρίκο και το ‘An Evening with Yanni’ με κομμάτια από συναυλίες του σε Μεξικό, Η.Π.Α., Καναδά, Χιλή, Αργεντινή και Βραζιλία.
Στα τελευταία πραγματικά σημαντικά του νέα, αξίζει να αναφερθεί ότι ο Yanni έχει ξυρίσει το μουστάκι κι έχει κοντύνει το μαλλί σε μήκος Πασχάλη Αρβανιτίδη. Είναι κάπως έτσι δηλαδή:
Κατά τ’ άλλα, όπως με ενημέρωσε ο πάντα έγκυρος συνάδελφος Γιάννης Γεωργόπουλος, το 2011 ο Yanni υιοθέτησε ένα γιγαντιαίο πάντα, το οποίο ονόμασε Σαντορίνη, μετά από σχετικό αίτημα του Κέντρου Έρευνας Γιγαντιαίων Πάντα στο Chengdu της νοτιοδυτικής Κίνας.
Μιλώντας αυτή τη φορά με λόγια και όχι με μουσική, ο Yanni δήλωσε ότι διάλεξε το συγκεκριμένο όνομα γιατί παραπέμπει στην ελληνική λέξη “ειρήνη”, αλλά θυμίζει και το πανέμορφο ελληνικό νησί.
Ας μην είμαστε αχάριστοι κι ας μην ξεχνάμε την ιστορία μας. Την ημέρα που έχει γενέθλια ο Yanni, γιορτάζει ολόκληρη η Ελλάδα.
Χρόνια Πολλά Yanni, χαρούμενα 58 γεμάτα έμπνευση και μουσική. Χωρίς λόγια.
http://www.cosmo.gr
… η συνέχεια μετά τις διαφημίσεις …
Discover more from World Reader's Digest
Subscribe to get the latest posts sent to your email.